Testing road surface treatments to reduce erosion in forest roads in Honduras.
Abstract
Using forest roads produces more erosion and sedimentation than any other forest or agricultural activity. This study evaluated soil losses from a forest road in central Honduras over two consecutive years. We divided a 400-m segment of road into 8 experimental units, each 50 m in length. Four units were treated with Best Management Practices (BMPs) and four were left untreated. The BMP treatments included reshaping the road prism, installing culverts and reshaping of road ditches, compacting 20-cm layers of the road tread, crowning the road surface (3% slope, double drainage), longitudinal sloping (less than 12%), and adding a 10-cm layer of gravel (crush size = 0.63 cm). Soil movement was measured daily during the rainy seasons. The highest soil loss occurred in the control road, around 500 m3 ּkm-1 per year, while the road treated with BMP lost approximately 225 m3ּkm-1 per year. These results show that road surface erosion can be reduced up to 50% with the implementation of surface treatments.
Los caminos forestales producen mas erosión y sedimentación que cualquier otra actividad agricola o forestal. En la parte central de Honduras, las perdidas de suelo producidas en la superficie de caminos forestales fueron evaluadas por dos años consecutivos. En la superfi cie del camino, se establecieron 400 m de camino en los cuales se colocaron ocho unidades experimentales de 50 m de longitud. Cuatro unidades fueron tratadas, mientras que cuatro no fueron tratadas y se dejaron como testigos. Los tratamientos aplicados fueron: conformado del prisma del camino, instalación de alcantarillas y limpieza y conformado de cunetas, compactación en capas de 20 cm con material selecto, bombeo de la superficie del camino con una pendiente transversal doble de 3%, una pendiente longitudinal menor del 12% y una capa de 10 cm de grava triturada (a 1/4 inch = 0.63 cm). Los movimientos de suelo fueron medidos durante las estaciones de lluvia. Los resultados finales mostraron que las perdidas de suelos en los segmentos no tratados fueron de alrededor de 500 m3.km-1 por año, mientras que en los segmentos tratados resultó cerca de 225 m3.km-1 por año, mostrando que la erosión de la superficie del camino puede ser reducida hasta en un 50% con tratamientos de la superficie.