Market management: the impact on the development of an ornamental plants supply chain in Curitiba, Brazil

Daniel Muraro, Raquel R.B. Negrelle, Francine L. Cuquel, Adilson Anacleto

Abstract


The results of a study of the impact of market management on the ornamental plants supply chain are presented, using Curitiba, which is considered the most expressive flower market in Paraná State, as a case study. The flower market in Paraná ranks fifth in Brazil in terms of the volume of commercialization and sixth in terms of per capita consumption. However, this State, which initiated floriculture activities nearly 50 years ago, does not have a prominent florist supply pole, although adequate environmental conditions for such activities exist in Paraná. Therefore, to obtain more information about and a better understanding of the determinants of this scenario, a literature review and interviews were conducted. The flower shops structure and operations (retail and wholesale), as well as the relationship among traders and other links in the supply chain, were characterized. Current floriculture sector market management practice does not meet the specific requirements to ensure either an adequate structure or the sustainability of the flower sector supply chain in Paraná State.

 

Esta investigación presenta un estudio de caso sobre el impacto de la gestión de la comercialización en la cadena productiva de plantas ornamentales, utilizando Curitiba como caso de estudio. La ciudad de Curitiba es considerada el mercado de floricultura más importante del Estado del Paraná. El mercado floricultor del Estado del Paraná ocupa el quinto lugar en volumen de comercialización y sexto lugar en consumo per capita en el ranking del Brasil. Entretanto, este Estado, que inició la actividad de floricultura hace casi 50 años, no presenta un polo productivo floricultor de importancia, a pesar de las condiciones ambientales adecuadas para dicha actividad. Por lo tanto, con el fin de tener más información para una mejor comprensión de los factores determinantes de esta situación, se ha caracterizado a través de entrevistas y revisión de la literatura la estructura y funcionamiento de los establecimientos comerciales de floricultura (minorista y mayorista) y se caracterizó la relación entre comerciantes y los demás lazos de la cadena productiva. Los resultados muestran que la gestión de comercialización actual del sector de floricultura no cumple las especificaciones requeridas para garantizar una adecuada estructuración y sustentabilidad de la cadena productiva de floricultura en el Estado del Paraná y que este hecho se repite en varios otros estados del Brasil.


Keywords


Brazil, business relationship, floriculture, production, retail and wholesale, floricultura, minorista y mayorista, relaciones comerciales, producción.

Full Text:

PDF