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User
 

Preference for oils with different types of genetic modifications in Temuco, Araucanía Región, Chile.

Berta Schnettler, Abel González, Richard Avila, Horacio Miranda, José Sepúlveda

Abstract


Considering that attitudes towards biotechnology depend on the type of modification used, a study was performed to determine the importance of the type of Genetic Modification (GM) in preferences for oil purchased by consumers in Temuco (Araucanía Region, Chile) and the existence of different market segments using a survey of 400 people. A conjoint analysis demonstrated that the type of GM (70.3%) was more important than the price of the oil (29.7%). Four segments were distinguished using an analysis of hierarchical conglomerates, but the type of GM was the most important factor in all segments. Two groups preferred oil without GM and oil with GM that reduces the use of pesticides and rejected oil with GM that increases calcium content; the larger of these groups (42.8%) preferred to pay a lower price, while the other (16.8%) they preferred higher priced oils. One group (27.2%) rejected all types of GM. The smallest group (13.2%) rejected oil without GM and preferred oil with GM that reduces the use of pesticides and oil with GM that increases calcium. All of the groups rejected oil with GM that reduces production costs. The groups were differentiated by the family size, lifestyle, ethnic origin, reading of the labels on foodstuffs, and the variety of oil habitually consumed. The absence of GM in oils is desirable for the majority of consumers (86.8%); however, a high proportion (72.8%) would accept oils with GM that reduces the use of pesticides.

 

Considerando que las actitudes respecto a la biotecnología dependen del tipo de modificación realizada, se estudió la importancia del tipo de modificación genética (MG) en la compra de aceite en consumidores de Temuco (Región de La Araucanía, Chile) y la existencia de diferentes segmentos de mercado, mediante una encuesta a 400 personas. Utilizando análisis conjunto se determinó que el tipo de MG (70,3%) fue más importante que el precio (29,7%). Mediante análisis de conglomerados jerárquicos se diferenciaron cuatro segmentos, pero en todos fue más importante el tipo de MG. Dos grupos prefirieron al aceite sin MG y el aceite con MG para reducir el uso de pesticidas y rechazaron el aceite MG para aumentar el contenido de calcio, de éstos el mayoritario (42,8%) prefirió pagar el menor precio mientras el otro (16,8%) prefirió el precio mayor. Un grupo (27,2%) rechazó todos los tipos de MG. el grupo minoritario (13,2%) rechazó el aceite sin MG, prefirió el aceite MG para reducir el uso de pesticidas y el aceite MG para aumentar el calcio. Todos los grupos rechazaron el aceite MG para reducir costos de producción. Los grupos se diferenciaron según tamaño de la familia, estilo de vida, etnia, lectura de las etiquetas de los alimentos y variedad de aceite consumida habitualmente. La ausencia de MG en aceite es una condición deseable para la mayoría de los consumidores (86,8%), sin embargo, una alta proporción (72,8%) aceptaría aceite MG que reduzca el uso de pesticidas.


Keywords


oil, transgenic foodstuffs, market segmentation, type of genetic modification, Aceite, alimentos transgénicos, segmentación de mercado, tipo de modificación genética.

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DOI: http://dx.doi.org/10.7764/rcia.v37i1.181