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Attitudinal determinants of willingness-to-pay for river ecosystem improvements in central Chile: A choice experiment

Carlos A. Huenchuleo, Jan Barkmann, Rainer Marggraf

Abstract


A respondent’s preference for non-market goods depends not only on the attributes of the goods but also on the respondent’s attitude towards the goods being valued. Accounting for these characteristics may substantially improve the ability of stated choice models to represent preference heterogeneity. In this regard, we analyzed the influence of respondent attitudes on the valuation of river ecosystem quality attributes affected by pulp mill wastewater in two central Chilean watersheds. We applied the Choice Experiment (CE) method to assess preferences on river pollution risk, water quality effects, threatened species and the yield in local fisheries. The payment vehicle was an additional annual charge to the electricity bill. All three environmental attributes and the payment attribute were highly significant determinants of choice (P≤0.001). A calculated mean WTP value for an optimistic policy scenario was 13 USD/year per household. As hypothesized, attitudes influenced stated respondent preferences with some differences between the two studied watersheds. Overall, our findings suggest that attitudinal variables deserve more attention in the analysis of preferences for water resource improvements in emerging economies.

Las preferencias por bienes sin mercados dependen no solo de los atributos del bien, sino también de las actitudes hacia el bien que está siendo valorado. La consideración de estas características puede mejorar sustancialmente la capacidad de los modelos de elección declarados para representar la heterogeneidad de preferencias. En este sentido, se analizó la influencia de las actitudes de los individuos sobre la valoración de atributos de la calidad ecosistemas rivereños, afectados por aguas residuales de la celulosa en Chile central. Se aplicó el método Experimentos de Elección para la evaluación de preferencias acerca del riesgo de contaminación del río, los efectos de la calidad del ecosistema rivereño sobre las especies amenazadas y la productividad de las pesquerías locales. El vehículo de pago fue un cargo anual adicional a la cuenta de electricidad. Los atributos ambientales y de pago fueron determinantes significativos de las elecciones (P≤0,001). La disposición a pagar media calculada para un escenario optimista fue 13 USD/ año por hogar. Como era esperado, las actitudes influenciaron las preferencias declaradas por los entrevistados con algunas diferencias entre las dos cuencas estudiadas. Los resultados sugieren que las variables actitudinales merecen mayor atención en el análisis de preferencias por mejoras en los recursos hídricos de economías emergentes.


Keywords


Attitudes, choice modeling, economic valuation, water resource, actitudes, modelación de elecciones, recurso hídrico, valoración económica.

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DOI: http://dx.doi.org/10.7764/rcia.v43i1.1557